czwartek, 7 października 2010

Proces projektowy – badania

 Pierwszym etapem podczas procesu projektowania było przeprowadzenie badań w rzeczywistym otoczeniu kuchennym, mającym na celu uwidocznienie podstawowych problemów związanych z używaniem mebli kuchennych jak i całego pomieszczenia. Dodatkowych informacji udzieliły osoby poruszające się za pomocą wózka inwalidzkiego podczas osobistych  konsultacji. Owocem działań była weryfikacja podstawowych wymiarów i zaproponowanie do budowy mebli nowych parametrów tak, aby maksymalnie wykorzystać pod względem użytkowym przestrzeń dostępną dla osób jeżdżących na wózku, korzystających z kul ortopedycznych, niskich wzrostem i osób starszych mających problemy z sięganiem i ze schylaniem się. Wyżej wymienione grupy osób stanowią podstawowe grono potencjalnych użytkowników „otoczenia pełnosprawnego”. Wszyscy z wymienionych mają bowiem wspólny problem, nad którym w swojej pracy postanowiłem skupić się najbardziej.  Jest to problem nie możności korzystania z całości dostępnej przestrzeni z racji ograniczeń ruchowych.  Czynnościami tymi są: schylanie się, sięganie związane z wysokością, sięganie związane z głębokością, ograniczenia chwytania i podnoszenie ciężkich przedmiotów. 
Aby maksymalnie dokładnie i rzetelnie zbadac uwarunkowania ruchowe osób niepełnosprawnych postanowiłem sam jeździc na wózku inwalidzkim. Jeździłem przez trzy tygodnie. Starałem się poruszc tylko za pomoca niego. Jednak to mi nie wystarczało, chciałem naprawde wiedziec jak to jest. Postanowiłem użyc znieczulenia zewnątrz oponowego w kręgosłup. Nie czułem nic od pasa w dół przez prawie sześc godzin. Po tym badaniu byłem pewien, że mój tok myślenia jest prawidłowy. Doszedłem również do innych wniosków natury egzystencjonalnej, mianowicie zastanawiało mnie jak to jest, że stosunkowo łatwo jest nauczyc się poruszc się za pomocą wózka i "pilnowac" swojej rdugiej części ciała - w otoczeniu domowym, a okropnie ciężko te same czynności robic na ulicy, nie wspominając już o tym jak okropnie trudno jest się wydostac z domu.
Oprócz tego postanowiłem jeździc "po różnych" kuchniach i badac ich ergonomię tak aby wnioski i obserwacje były pomocne przy projektowaniu nowych mebelków. 
Opracowałem kilka grafik ograniczeń ruchowych powstałych po badaniach i eksperymentach.
Poniższe obrazy przedstawiają wnioski z przeprowadzanych badań dotyczących uwarunkowań ergonomicznych, sprawdzające  dostępność przestrzeni. Badania zostały przeprowadzone  na potrzeby projektu:
  

Obraz przedstawia osoby w podeszłym wieku wykonujące kolejno następujące czynności: sięganie i schylanie. Głównymi przyczynami powodującymi ograniczenia ruchowe spowodowane procesem starzenia się,  mającymi związek z projektem,  to choroby stawów i zwiotczenia mięśni. Osoby te najczęściej wskazują za przyczynę kłopotów ruchowych:
- bóle kręgosłupa w części krzyżowej, co znacznie utrudnia podnoszenie nawet niewielkich ciężarów
- utratę siły fizycznej mającej podobne skutki.

 
Obraz przedstawia osoby poruszające się za pomocą wózka inwalidzkiego. Liniami przerywanymi zostały zaznaczone odpowiednie wysokości wynikające z uwarunkowań fizycznych. Jako że, przyczyn uszkodzenia narządów ruchu, w tym przypadku nóg, jest wiele i każda z nich niesie za sobą inne skutki mające wpływ na możliwości fizyczne człowieka, przyjąłem, że  projekt jest  kierowany do osób mających całkowitą, lub w niewielkim stopniu utrudnioną, władzę nad swoim ciałem od pasa w górę. Większa niepełnosprawność górnej partii ciała powoduje, iż osoba taka potrzebuje sprawnego opiekuna. Może jednak ona kożystac z proponowanej kuchni w części (przestrzeń dostępna od płaszczyzny blatu kuchennego w kierunku dolnym).
Kolejnym etapem projektowym była konieczność sprawdzenia zgodności idei z normami przewidzianymi przez prawo. Podczas weryfikacji okazało się, że nie istnieją szczegółowe wytyczne, które regulowałyby zasady w projektowaniu tego typu mebli specjalistycznych. Ewentualne badania mebli powstałych, przy „otoczeniu pełnosprawnym”, dotyczyłyby tylko prób wytrzymałościowych i zgodności nazewnictwa poszczególnych elementów systemu.  Jako że, zaproponowany przeze mnie projekt nie przewidywał zbyt dużej przestrzeni do przechowywania, w porównaniu do standardowych rozwiązań używanych we współczesnych meblach kuchennych, należało zastanowić się i znaleźć rozwiązanie, dotyczące problemu organizacji dostępnej przestrzeni. Wyznając zasadę mówiącą, że nie potrzeba dużo miejsca do przechowywania, jeżeli to dostępne będzie odpowiednio zorganizowane i dostosowane do osobistych potrzeb użytkownika, rozpocząłem własne badania. 
Powstał też szereg dokumentacji filmowej z przeprowadzanych badań. Na potrzeby różnych prezentacji - zmontowałem kilka sekwencji, zobacz:





   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz